Štola Starý Martin

Důlní lokomotiva Metalis.

Důlní lokomotiva Metalis.

Štola Starý Martin vám připomene těžbu cínu v krupském revíru. Je jedním z nejvýznamnějších zdejších starých důlních děl a otevírá severozápadní část žíly Lukáš, která byla se svou směrnou délkou 2 km nejdelší cínovou rudnou žilou ve střední Evropě.
Nejstarší dobývací práce datujeme do 14. století, první písemná zmínka pak pochází z roku 1482. Naposledy byla využívána v roce 1704, v současnosti odvádí důlní vody ze štoly Martin.
Ražbou štoly Martin zahájili báňští podnikatelé Lewald a Schiller roku 1864. Cínová ruda se zde těžila až do roku 1922. V době 2. světové války byla štola znovu otevřena, koncem 50. let 20. století těžaři prostor opustili a od roku 1956 je štola nepřístupná.
Turistická současnost štoly byla zahájena roku 1999 v rámci projektu příhraniční naučné hornické stezky, který byl zařazen do projektů podporovaných EU. Prohlídková štola Starý Martin byla slavnostně otevřena veřejnosti v září 2000.

 Důlní vůz JDV-630.
1478 - 1991.
Škrabákový vrátek.
Důlní exponáty.
  info  
tohle bude zápátí